Yurt dışında şirket kurmak sadece bir şirketi başka bir ülkede tescil ettirmekten ibaret değildir. Şirketler, iş yapmak ve faaliyetlerini yasal zeminde sürdürmek amacıyla kurulur. Şirket kuruluşunun öncesinde planlanması gereken hususlar bazen şirketin kuruluşundan daha büyük bir öneme sahiptir. Bu makalede sizlerin yurt dışında şirketinizi kurarken dikkat etmeniz gereken hususları bir rehber niteliğinde derlemeye çalıştık.
Ürün ve hizmetlerinizi farklı ülkelerde, müşteri gruplarında ve coğrafyalarda satmak, yerel pazara kıyasla döviz bazlı daha yüksek kârlılık sağlamanız açısından arzu edilen bir durumdur. Müşterileriniz için ortaya koyduğunuz değerin başka ülkelerde yaşayan insanlar tarafından da takdir edilmesi ve o pazarlardan pay alması şirketinizin büyümesi, değerlenmesi, ürün ve hizmet kalitesini artırması için kritik öneme sahiptir.
Girişiminizi, ürün ve hizmetlerinizi yurt dışına taşımak her şeyden önce bir vizyon meselesidir. Uluslararası pazarlarda yer alma vizyonuna sahip bir girişimci olarak aynı zamanda kontrollü bir risk almayı da göze almanız gerekmektedir. Genellikle önce yerel pazarınızda iyi bir paya sahip olmanız önerilmektedir. Ardından ürünlerinizin en çok rağbet göreceği pazarla ilgili olarak bir araştırma faaliyeti içine girmeniz gerekmektedir.
Yapılacak ön fizibilite çalışmasını aşağıdaki başlıklarla özetleyebiliriz;
Bütün yaptığınız ön fizibilite çalışmalarının ardından ilgili ülkeye giriş için ortam uygun görünüyorsa ülkeye giriş stratejisi geliştirmek gerekecektir. Örneğin hedef ülkeye doğrudan gidip ilgili operasyonel yapıyı kurup bütün yatırımı kendiniz yapabilirsiniz. Ancak bir yandan isterseniz yerel bir distribütör, bayi, iş ortağı ile anlaşarak veya yerel bir ortakla birlikte hareket ederek hedef pazara girebilirsiniz. Eğer şirketinizin finansal gücü iyi durumdaysa ve hedef pazarda uygun bir fırsat varsa hedef pazardaki bir rakibi satın alarak ve doğrudan ortak olarak birden güçlü bir varlık gösterebilirsiniz. Bu adım size hem zaman kazandıracaktır hem de tutundurma maliyetlerinden ciddi bir tasarruf sağlayacaktır. Yurt dışı bir pazara giriş için önemli stratejik seçeneklerden biri de hedef pazardan bir yatırımcı ile anlaşarak ve yatırım alarak hedef pazara girmektir. Hangi giriş stratejisini seçeceğiniz de sizin şirket yapınıza, finansal gücünüze, ürün ve hizmetinize ve hedef pazar dinamiklerine göre farklılık gösterecektir.
Yukarıdaki ön araştırma ve planlama aşamaları tamamlandıktan sonra artık şirket kurma aşamasına geçebilirsiniz. Yurt dışında şirketinizi kurarken dikkat etmeniz gereken çok fazla detay husus vardır. Bunlar arasında başlıca unsurları aşağıdaki şekilde listeleyebiliriz;
Gördüğünüz üzere yurt dışında şirket kurmak için çok farklı analizleri, yol haritalarını, stratejileri öncesinden belirlemek, derinlemesine bilgi sahibi olmak ve şirket kuruluşundan sonraki süreçlerin ve maliyetlerin farkında olmak gerekir. Özellikle maliyetleri değerlendirirken sadece şirket kurma maliyetlerini değil de aynı zamanda süreç içindeki toplam maliyetleri göz önünde bulundurmak gerekmektedir.
Ayrıca yurt dışında şirket kurmak için ideal ülke diye bir yer bulunmamaktadır. Herkesi iş modeli, ürünü, hizmeti, hacmi, faaliyetleri ve maliyetlerine göre iyi analiz edilmiş ülke seçimi vardır. Siz de işinize uygun ülke seçimi ve o ülkede şirket kurma süreçlerini yürütmek için Synergia'nın uzmanlığına danışın ve işinizi başarılı, kaliteli ve düşük maliyetli bir şekilde uluslararası pazarlara açın.